1. Den gamla skons söm-nitar slås upp med klubba och nitklinga/upphuggare eller knipsas av med tång för att lättare kunna få loss skon från hoven.
2a. Skon bräcks loss med bräcktång genom en rörelse åt bägge sidor längs skoarmens riktning.
2b. Man kan även plocka bort söm för söm genom att dra dem ur sömhålet i skon med en tång.
3. Sula och strålfåror rensas med hovkniv. Hovslagaren kontrollerar i detta läge om det finns eventuell röta i strålen.
4. Hoven verkas (kortas ner) främst i tån men även längs sidorna. Detta görs antingen med klinga och träklubba eller med en verktång. Även här kontrollerar hovslagaren om det finns tecken på belastnings-separationer/sprickor, hålvägg, hovböld, fång eller bärrandsröta.
5. Verkningen avslutas med att hovslagaren raspar hoven såväl undertill som längs med hovens sidor samt tå. När verkningen är avslutad kontrollerar hovslagaren att hoven är plan och att hästen belastar den på ett bra sätt.
6a. Nu är det dags att sätta på en sko igen – om hästen ska gå skodd! I vissa fall kan den gamla skon fungera ännu en skoperiod, om den inte är alltför nött. Det beror främst på vilket underlag hästen arbetar på och hur skon är sliten. Oavsett om hästen behöver en ny sko eller ej så behöver den alltid anpassas till hoven.
6b. I de flesta fall riktas (böjs) skon utifrån hovens form och storlek. Antingen ”kallt” med hjälp av ett städ och en hammare, eller genom att initialt värma upp skon i en varm ugn (så kallad ässja) vilket gör skon/järnet enklare att forma mot städet. Den upphettade, riktade skon kan sedan hållas ett kort moment mot hovens bäryta för att kontrollera att den ligger an, fördelar vikten, mot hela hovens bärplan. Varmriktning och tillpassning av skor, så kallad varmskoning, förekommer främst vid skoning i en smedja med särskild utrustning eller av hovslagare med särskild utrustning i sin hovslagarbil. Hovslagaren slipar slutligen av skorna (bilden nedan) för att få bort vassa kanter på skornas utsidor, undvika sultryck längs skons innerkurvatur och ordna t.ex. underlättad överrullning.
6c. En del önskar broddhål i hästens sko. Sådana kan antingen köpas i färdigbeställda skor, eller göras av hovslagaren som på bilden nedan.
7. Skon fästs med söm som slås genom skons sömhål in i hovens vägg. Det är mycket viktigt att sömmen vänds rätt så den kommer ut genom hovväggen på ett sätt som inte skadar hästen. Vissa hästar har tunna hovväggar och kan vara extra känsliga för så kallade sömtryck eller sömstick vilket i värsta fall ger hälta efter skoning. Man börjar alltid med att slå i sömmen närmast tån på såväl in- som utsida. Varje sko bör i normalfallet sitta fast med minst 6 sömmar, tre på varje sida, och sömmarna bör inte spikas i för nära hovens trakt, = bakom hovens bredaste punkt, då det hämmar hovens mekanism.
8. När alla sömmar slagits i klipps spetsarna som sticker ut genom väggen av med en hovtång på hovens utsidor. Under den avklippta sömmen tas horn bort med en fil för att göra plats för nitning.
9. Slutligen nitas alla sömmar fast med nittång alternativt med hammare och nitjärn. Detta är ett viktigt moment för att skon inte ska börja glappa redan efter kort tid – utan hålla ända tills nästa skoning.