1. Nitarna på den gamla skon slås bort med klubba och nitklinga eller med tång som knipsar av varje nit för att kunna få loss skon från hoven.
2a. Skon bräcks loss med bräcktång genom en rörelse åt bägge sidor längs skoarmen.
2b. Man kan även plocka bort söm för söm genom att dra dem ur sömhålet i skon med en tång.
3. Sula och strålfåror rensas med hovkniv. Hovslagaren kontrollerar i detta läge om det finns eventuell röta i strålen.
4. Hoven verkas (kortas ner) främst i tån men även längs sidorna. Detta görs antingen med klinga och träklubba eller med en verktång. Även här kontrollerar hovslagaren om det finns tecken på hovböld, fång eller bärrandsröta.
5. Verkningen avslutas med att hovslagaren raspar hoven såväl undertill som längs med hovens sidor samt tå. När verkningen är avslutad kontrollerar hovslagaren att hoven är plan och att hästen belastar den på ett bra sätt.
6a. Nu är det dags att sätta på en sko igen! I vissa fall kan den gamla skon fungera ännu en skoperiod om den inte är alltför nött. Det beror främst på vilket underlag hästen arbetar på och hur och var den är sliten. Om hästen behöver en ny sko behöver den anpassas till hoven.
6b. I de flesta fall riktas (böjs) skon utifrån hovens form och storlek. Antingen med hjälp av ett städ och en hammare, eller genom att värma upp skon i en varm ugn (så kallad ässja) vilket gör skon enklare att forma. Den upphettade, riktade skon hålls sedan ett kort moment mot hovens bäryta för att kontrollera att den ligger an hela hovytan. Värmning av skor, så kallad varmskoning, förekommer främst vid skoning i en smedja med särskild utrustning eller av hovslagare med särskild utrustning i sin hovslagarbil. För de hästar som behöver slipar hovslagaren slutligen skorna för att ordna t.ex. överrullning.
6c. En del önskar broddhål i hästens sko. Sådana kan antingen köpas i färdigbeställda skor, eller göras av hovslagaren som på bilden nedan.
7. Skon fästs med söm som slås genom skon in i hovens yttervägg. Det är mycket viktigt att sömmen vänds rätt så den kommer ut genom hovväggen på ett sätt som inte skadar hästen. Vissa hästar har tunna hovväggar och kan vara extra känsliga för så kallade sömstick vilket i värsta fall ger hälta efter skoning. Man börjar alltid med att slå i sömmen närmast tån på såväl in- som utsida. Varje sko bör sitta fast med minst 6 sömmar, tre på varje sida, och sömmarna bör inte spikas i för nära trakten på hoven då det kan hämma hovens mekanism.
8. När alla sömmar slagits i klipps de av med en hovtång på hovens utsidor. Under den avklippta sömmen tas horn bort med en fil för att göra plats för nitning.
9. Slutligen nitas alla sömmar fast med nittång alternativt med hammare och nitjärn. Detta är ett viktigt moment för att skon inte ska börja glappa redan efter kort tid – utan hålla ända tills nästa skoning.