Häst, människa, samhälle

Starta hästföretag

Vad räknas som hästföretag?

För att starta ett företag krävs ett tydligt vinstsyfte. Du måste ha som mål att företaget ska lämna ett överskott som ska betala för den tid du lägger ned i företaget, de resurser du använder i företaget och ge dig en liten belöning för den risk du utsätter dig för som företagare.

En kort sammanfattning av sidans information finns Här.

Hitta på sidan

Affärsplan för verksamheten

Det är i många fall värdefullt att få tankarna på pränt och affärsplanen är i de flesta företag det viktigaste strategiska styrdokumentet. I processen att skriva en affärsplan är det många tankar som ska samlas och formuleras. Det jobbet är ofta det som tar tid och tankekraft medan att skriva framförallt handlar om att formulera sig så att tankarna blir tydliga även för den som läser, som troligen inte är insatt i din bransch eller verksamhet. Ta gärna hjälp av någon som du kan bolla tankar med och som kan hjälpa dig att skriva eller korrekturläsa din text.

En affärsidé bör innehålla svar på följande frågor:

  • Vilka är kunderna som verksamheten vänder sig till?
  • Vilket behov hos kunderna tillgodoser verksamheten?
  • Vad gör din verksamhet?
  • Vad gör din verksamhet unik?

Läs mer om affärsplan här: Affärsidé och affärsplan – HästSverige

Ta hjälp utifrån

Hästföretagarpraktikan från LRF  finns en guide inför att du startar eller utvecklar ditt hästföretag och den utgår från vad en affärsplan ska innehålla. Praktikan ger dig också tips på var du kan hitta hjälp med de delar i hästföretagandet du behöver stöd och rådgivning kring. Hästföretagarpraktikan skrevs av Carl Dyrendahl, Ludvig & Co 2013 på uppdrag från LRF Häst. Flera rådgivare hos Ludvig & Co har varit delaktiga i utvecklingen av materialet. Senaste versionen av Hästföretagarpraktikan reviderades av Caroline Näslund, Ludvig & Co 2021.

Din vision och affärsidé

Vad är syftet med verksamheten? Fundera på vad vill du uppnå med ditt företagande och varför. Är det för att förverkliga en dröm?

Vill du kunna leva av din verksamhet, ska den stå för hela din försörjning? Eller är ditt företag ett komplement och ett sätt att använda resurser som annars skulle gått till spillo? Utifrån dina tankar kan du börja utforma ditt företags vision.

Visionen är ett önskvärt framtida tillstånd, alltså en drömbild av din verksamhet som du skulle vilja uppnå i framtiden. Visionen behöver inte vara realistisk, tidsbunden eller mätbar.

En vision tar ut riktningen

Syftet med att ha en vision är att ta ut en riktning man vill att företaget ska utvecklas i långsiktigt. Det kan vara bra att försöka formulera visionen i ord, helst inte längre än en mening, och sedan testa den genom att låta någon läsa och tolka det som skrivits. Målar de upp samma bild som du själv har?

Den nedtecknade visionen blir sedan ditt stöd när viktiga strategiska beslut ska fattas i företaget. Om du har visionen i åtanke minskar risken för att du fattar beslut som känns logiska för ögonblicket men kanske leder företaget i en helt annan utvecklingsriktning än du egentligen vill.

Hur ser din affärsidé ut?

Visionen svarar på vad du vill uppnå i ditt företag på lång sikt. Affärsidén svarar på hur företaget ska agera på sin marknad för att närma sig den uppsatta visionen. De flesta som startar hästföretag bygger det på sitt hästintresse. Detta är en bra grund, men det är klokt att lägga lite tankekraft på just affärsidén. Det viktigaste i ett företag är affärsidén!

En affärsidé ska formuleras kort, tydligt och konkret. Den ska beskriva vad ditt företag tillför och för vilka kunder, och varför kunderna ska välja att anlita just ditt företag. Nedan listas ett antal frågeställningar att besvara som kan vara till hjälp för att plocka fram ingredienserna till affärsidén, vi återkommer till dem även i efterföljande avsnitt. När du har besvarat dem gäller det att kombinera de svaren till en eller ett par slagkraftiga meningar – din egen affärsidé!

Vad ska du sälja?

Grunden i all företagsamhet är omsättning, att man tillhandahåller en produkt, alltså varor eller tjänster, mot betalning. Produkten kan vara en viss sammansättning av varor som exempelvis ett hästapotek bestående av olika förbandsmaterial, eller tjänster som ett träningsupplägg för hästar med uppstallning, träning med mera.

Företagsamhet kan också vara en kombination av varor och tjänster. Vilka produkter ska du tillhandahålla åt dina kunder? Är det bra att ha många produkter eller är det bättre att ha lite färre produkter som du säljer mycket av?

Vilka är dina kunder?

Fundera kring dina tänkta kunder, vad är speciellt för dem? Hur ska du göra för att väcka deras intresse och vinna deras förtroende? Kanske måste du dela in dina kunder i olika kategorier eller undergrupper för att kunna bemöta dem på rätt sätt.

Vilka fördelar ger du dina kunder?

Vad är det för problem du löser eller underlättar åt din kund genom att kunden köper dina produkter? Vilka behov är det du tillfredsställer?

Vad gör dig eller din produkt unik?

Varför ska kunden handla av just dig och inte en av dina konkurrenter? Vad är speciellt just med dig, dina varor och dina tjänster? Kanske har du kunskaper som ingen annan har, kanske verkar du i en miljö som ingen kan mäta sig med, kanske har dina varor egenskaper som inte går att finna någon annanstans. Försök lyfta fram det som är unikt!

När visionen är klar: konkretisera företagets mål

Vad vill du uppnå? Svaret har du egentligen redan gett, i din vision. Men visionen är ett väldigt avlägset mål och du gör klokt i att bryta ner resan i delmål.

En resa mot ett mål bestående av etapper, alltså delmål ordnade i en logisk följd utgör en handlingsplan – som en reseguide.

Genom att sätta upp tydliga mål startar du en utvecklingsprocess, och undermedvetet börjar du söka efter vägar att nå målet. Lägger du därtill medvetet manken till för att uppnå målet, och kanske dessutom delger det till dina medarbetare eller intressenter ökar chanserna att målet uppnås.
Viktigt är att målet verkligen är ditt, att du vet vad du vill uppnå och varför!Att skapa bra handlingsplaner kräver eftertanke! Utgå från huvudmålet och fundera på varför det behöver brytas ner i delmål, varför du inte kan uppnå det på en gång. Är det din egen tid som är den begränsande faktorn, eller andras tid – väntan på myndighetsbeslut eller att någon resurs ska bli tillgänglig? Eller är det bristen på kapital som hämmar mest?

Prioritera det viktigaste

Beroende på vilka hinder du möter ser handlingsplanen olika ut. Det gäller att använda de begränsade resurserna så effektivt som möjligt och därför måste du prioritera och få gjort det som är viktigast för att kunna komma vidare i processen först.

Den som inte sätter mål stannar i utvecklingen! Genom att ha din vision för ögonen när du sätter dina mål går utvecklingen fortare i rätt riktning. Sätt inte bara resultatmål utan även mål för processer, förbättringar i produktionen eller administrationen. Det är de förändringarna som sedan leder till resultatmålen.

Sätt smarta mål

  • Specifika – var extremt tydlig med dina mål så att de ej kan misstolkas.
  • Mätbara – det måste gå att avgöra när målet är uppnått!
  • Accepterade – alla som berörs av målet måste känna till det för att kunna bidra.
  • Realistiska – bryt ner stora mål till delmål som blir överskådliga och kan nås inom rimlig tid
  • Tidssatt – sätt deadlines för att lättare fokusera och prioritera mellan dina mål.

Var flexibel i din målsättning

Var också flexibel om du skulle stöta på hinder eller misslyckas med att nå ett delmål, då gäller det att justera vägen mot slutmålet och snabbt sätta ett nytt.

Och till sist, skriv ner dina mål! Delge de som berörs, bestäm hur målet ska mätas och hur det nås, vem som är ansvarig och när det ska vara uppnått.

Verksamhetens vinstsyfte

Det krävs också att verksamheten bedrivs varaktigt, alltså måste målet vara att verksamheten ska finnas kvar över tid. Näringsverksamheten måste bedrivas självständigt, den får inte ha karaktären av en anställning.

Kanske är det så att du kommer bedriva hästverksamheten oavsett hur lönsamheten blir? Om du inte har ett tydligt vinstsyfte betraktas verksamheten som hobby, och en hobby behandlas annorlunda än företag i skattesystemet. Hobby är en privat verksamhet och har inget med näringsverksamhet att göra.

Gör en SWOT-analys

Kanske är du redan igång med ditt hästföretag och har en utvecklingsbar verksamhet? För att få kunskap om ditt företags starka och svaga sidor kan det vara bra att göra en SWOT-analys.

Att göra en SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) för den egna verksamheten kan ge en god överblick över dess styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

Börja med att fokusera på dina starka sidor och hur de kan utnyttjas på bästa sätt. Titta därefter på svagheterna, kan någon av dem enkelt undanröjas? Styrkor och svagheter är sådant företaget eller du som företagare kan påverka.

När man går vidare och analyserar möjligheter och hot gäller det att ta fasta på sådant som påverkar eller kan komma att påverka företaget i positiv eller negativ riktning. Man kan inte undanröja hoten, men man kan rusta företaget med styrkor för att bemöta dem eller kringgå dem. Likaså kan man rusta företaget för att kunna ta tillvara möjligheterna om de skulle slå in.

Vilka resurser har du?

För de flesta typer av företagande finns något behov av resurser. En tränare som tränar ryttare eller kuskar har sin främsta resurs i sin kunskap och behöver väldigt begränsade materiella resurser, kanske en bil, telefon och varma kläder.

En som däremot bedriver uthyrning av boxplatser eller sommarbete behöver ett stall eller betesmark att tillgå. Kapitaltunga resurser som kan hyras eller kanske behöver köpas och finansieras. Vilka fysiska resurser finns och vilka behövs? Har du redan en gård med fantastiska uterittmöjligheter, travträningsanläggning eller ridhus?

Om du har en lantbruksfastighet är du per automatik företagare i skattehänseende, det betyder dock inte att din hästverksamhet blir näringsverksamhet, då måste näringskriterierna som nämndes i inledningen vara uppfyllda.

Undvik skuldfällan

Kanske börjar du med två tomma händer, då gäller det att ta det försiktigt så du inte hamnar i en skuldfälla. Vissa grundläggande saker som exempelvis licenser och basutrustning kanske du måste köpa men det är ofta klokt att inte investera i dyra fasta tillgångar innan du provat din affärsidé. Försök sätta igång verksamheten i hyrda lokaler och bind inte upp dig i långa kontrakt innan du fått igång ett kassaflöde och vet att det finns en bärighet i ditt företag.

Vi återkommer till resurser och investeringar i ekonomikapitlet längre fram. Vilken kompetens har du? Vilka är dina egna personliga styrkor? Att ha en gedigen utbildning och kunskap eller beprövad erfarenhet att falla tillbaka på är ofta en trygghet i företagande.

Om din vara eller tjänst är nyskapande och unik måste kanske kunskapen och erfarenheten skapas under resans gång. Det räcker dock inte med goda branschkunskaper och genuina specifika kunskaper kopplade till just ditt erbjudande eller din affärsidé.

Behövs kunskaper om företagande

För att bygga ett framgångsrikt hästföretag är det nödvändigt att också skaffa sig lite kunskaper i företagande. Mycket av det administrativa arbetet och avancerade ekonomiska tjänster kan du köpa in, men en grundläggande förståelse för ditt företags ekonomi, kundvård och marknadsföring behöver du som företagare själv ha. En kurs i grundläggande företagande är ofta väl investerade timmar och pengar.

Vem stärker och stöttar, vilka är dina strategiska samarbetspartners? Har du ett bra nätverk och samarbetspartners som hjälper företaget eller dig som företagare att koncentrera dig på kärnverksamheten och det du är bra på?

Kanske är det en god idé att samla kompetenser i ett företagsråd eller en styrelse? Att omge dig med människor som lyssnar, förstår, stöttar och hjälper till kan vara avgörande för att du skall orka ro dina företagsidéer i hamn.

Organisera dina resurser

All företagsamhet handlar om att organisera resurser så att sammansättningen värderas högre av kunden än resurserna var för sig, att skapa mervärden. Det gäller att göra denna organisation så effektiv som möjligt. Dessvärre räcker det inte med att bara organisera den värdeskapande processen, är du företagare ställer också omgivningen krav på insyn och struktur.

Det ställs lite krav på administrationen när man är företagare, men det är absolut inte oöverstigligt! Detta avsnitt fokuserar främst på hur du kan förhålla dig till dessa krav, vad du bör tänka på och hur du gör enkla rutiner som uppfyller dem utan att ta för mycket tid och energi från det du egentligen vill koncentrera dig på!

Är du redo att starta ett hästföretag?

På hemsidan Verksamt.se guidas du genom företagsregistreringen och får information om företagsformer, administration och företagande.  Förbered din företagsregistrering genom att först skriva din affärsplan och budgetera de första årens intäkter och kostnader.

Kort sammanfattat:

  • För att starta ett företag krävs ett tydligt vinstsyfte och att verksamheten bedrivs varaktigt och självständigt
  • Om hästverksamheten saknar vinstsyfte betraktas den som en hobby, vilket behandlas annorlunda i skattesystemet
  • Hobbyverksamhet är en privat verksamhet och räknas inte som näringsverksamhet
  • På hemsidan Verksamt.se kan du få hjälp med företagsregistrering och information om affärsplaner, budgetering, och företagsformer