Efter omarbetning av reglerna kördes de första distriktsmästerskapen 1987. Första Svenska Mästerskapet kördes 6 aug. 1988 i Örby i regi av Södra Älvsborgs JUF. Sedan dess har SM i Brukskörning körts varje år på olika platser runt om i Sverige.
För att få tävla krävs att du är medlem i JUF! Brukskörning är en lugnare tävlingsform med inriktning på samarbetet mellan kusk och häst, den viktiga vardagsdressyren .
De tävlande ska köra igenom en bana och utföra upp till 12 olika moment i nummerordning. Banan körs i skritt och trav enligt markeringar. Man ska ha så få straffpoäng som möjligt när man går i mål. Körningen bedöms under färd, och i varje moment kan du få straffpoäng, eller bli utesluten. Blir man utesluten ur ett del moment får man ändå fortsätta sin körning tills banan är slut. Kanske övriga medtävlande också blir uteslutna i något moment, då gäller fortfarande regeln om lägst straffpoäng!
För att det ska vara rättvist kör alla tävlande körbanan med samma flakvagn, du behöver inte ta med egen! (en vagn för ponny klassen, en för hästklassen, banorna anpassas efter klass!) En kusk måste alltid ha medhjälpare med sig. Kusken ska sitta på höger sida, medhjälparen skall sitta med på vänster sida. Medhjälparen får bara ingripa om det uppstår förhållanden som kräver det!
Kusk och medhjälpare ska ha lämpliga huvudbonader, gärna med solskydd. Godkänd hjälm eller keps är bra! Körpisk som når fram till däckeln är obligatoriskt!
Före start måste man alltid gå igenom en funktionskontroll, där hästens utrustning kontrolleras. Seldon ska vara i god kvalitet´, väl underhållen och vara bra tillpassad. Bett ska användas, helt eller delat, minst 9 mm i diameter. Stångbett och nosrem kan ge straffpoäng! Skygglappar är ej tillåtet!
Hov vården är viktig, och det allmänna intrycket bedöms, hästen måste vara ren och fin. Anspänning och frånspänning bedöms, om hästen inte går att spänna för inom 5 minuter utesluts man ur hela tävlingen!
Eventuella fel måste åtgärdas före start. Man får straffpoäng för felaktig utrustning!