Certino och Svensken har gjort rätt för sig under många år nu och för att på sikt kunna minska belastningen på dem, har Hans och Raili skaffat sig ett gäng yngre hästar som nu utbildas på hemmaplan. Vart efter kommer de yngre att sättas i arbete för olika köruppdrag.
Stor kunskap och lång erfarenhet
Hans har kört hästar vid alla möjliga och omöjliga tillfällen under sitt liv och har förstås samlat på sig oändligt mycket kunskap och stor erfarenhet inom området. Många minns nog ”Prippsvagnen”, en bryggarvagn byggd efter gammal modell, som Hans körde med fyrspann av nordsvenskar hingstar under 1990-talet på olika håll i Sverige, bland annat vid VM i ridsport som hölls 1990 i Stockholm.
Han har också kört för Hovstallet och Kavallerikasernen i Stockholm vid flera tillfällen, tagit sig an travhästar från Stig H Johanssons stall för omutbildning och medverkat i filminspelningar. Att vara körkusk på heltid innebär att man måste kunna ställa upp på många olika uppdrag och att kunna göra det på ett säkert sätt.
– I princip är jag självlärd som kusk, säger Hans. I unga år tittade jag hur andra gjorde och testade mig fram. Oftast har det gått bra, utom vid två tillfällen då hästen jag körde skenade vilt. Det hände för 42 år sedan. Det var då, jag lärde mig vad självkritik är.
Gick kurs för ”Blomman”
Under 1980-talet bestämde han sig ändå för att gå en utbildning för körinstruktörer som arrangerades på Strömsholm med Bengt ”Blomman” Blomquist som huvudlärare.
– Det var litet dråpligt, minns Hans. Eftersom jag inte har någon bakgrund som ryttare och heller inte var utbildad kusk hade jag ingen aning om vad vissa uttryck innebar. När lärarna sa åt mig att ta en ”förhållning”, ge en ”eftergift” eller ta en ”halvhalt” så förstod jag ingenting! Jag hade ju helt andra uttryck för samma sak.