Utveckling av undervisningen av hästvälfärd på ridskolor, från forskning till vardag - nytt undervisningsmaterial framtaget

Ny forskning har nu lett till framtagandet av ett nytt utbildningsmaterial om hästvälfärd, baserat på ISES 10 träningsprinciper som särskilt lyfter fram vikten av att ta hänsyn till hästens natur, känslor och kognitiva (mentala) förmågor för att säkerställa att träning med häst sker med hästens välfärd i fokus.

Här hittar du både information om forskningens resultat och det nya materialet.

Du hittar hela materialet, blädderbart, längre ned på sidan. Den här bilden visar bara första korten.

Hitta på sidan:

Hur kan ridskolor stärka undervisningen om hästens beteende, inlärning och välfärd?

Det var huvudfrågan i ett forskningsprojekt som syftade till att, tillsammans med ryttare på ridskolor och deras ridlärare, identifiera hur aktuell forskning kan komplettera ridskolornas praktiska kunskap och vilka pedagogiska verktyg som lämpar sig bäst för att lära ut evidensbaserad kunskap – med fokus på hästens beteende och välfärd, inlärning och kommunikationen mellan häst och ryttare.

Projektets delar

Projektet ”Förstärka ridskolors kunskapsbas för att förbättra hästvälfärd och kommunikation mellan människa och häst” genomfördes i tre faser:

  1. Kartläggning av undervisningsmetoder, hur de upplevs och önskemål för vidareutbildning på svenska ridskolor via enkätstudier till lärare och elever
  2. Workshop med hästsektorns aktörer kring möjligheter och utmaningar i ryttarutbildning
  3. Implementering och utvärdering av ett undervisningsprogram vid två ridskolor.

Ny kunskap genom resultaten

Kunskap efterfrågas – men undervisningen räcker inte till

Enkäterna (svar från 199 ridlärare och 368 elever) gav en tydlig bild: både lärare och elever vill ha mer kunskap inom dessa områden – men undervisningen upplevs inte alltid som tillräcklig eller tillräckligt synlig.

Evidensbaserad kunskap viktigt – men svår att omsätta

Över 90 % av lärarna ansåg att det är viktigt att sprida evidensbaserad kunskap. Samtidigt uppgav färre än hälften (ungefär 43 %) att det är lätt att omsätta forskningen i ridskolans praktik. Lärare beskriver tidsbrist, begränsad tillgång till undervisningsmaterial och ekonomiska ramar som vanliga hinder.

Elevernas intresse för separat undervisning underskattas

Lärare var generellt mer nöjda än elever med undervisningen i dessa ämnen. Elevernas intresse för separata, avsuttna lektioner var stort: 67 % (beteende & välfärd) och 76 % (inlärning & kommunikation) av eleverna uppgav att de gärna vill delta om möjligheten ges. En stor skillnad till ridlärarnas uppfattning, där endast 24 % av lärarna trodde att eleverna är lika intresserade – en tydlig missmatch som kan bromsa utvecklingen.

Skillnaderna i hur utbildningen i dessa ämnen uppfattas visar behovet av bättre kommunikation och större enighet mellan utbildningens innehåll och det som engagerar eleverna. Resultaten ger en grund för att vidareutveckla strategier som stärker evidensbaserad häst- och ryttarutbildning vid ridskolor.

Workshop – att bygga broar mellan forskning och praktik

I projektets andra fas hölls en workshop med yrkesverksamma inom hästsektorn – ridlärare, ridskolechefer samt forskare inom hästvälfärd, pedagogik och samhällsvetenskap – för att diskutera upplägget för den tredje fasen och vilket material som bäst kan stödja undervisning om hästens beteende, inlärning och välfärd i ridskolans miljö.

Testomgång: Positiva attitydförändringar efter undervisning

I projektets tredje fas genomfördes en pedagogisk insats vid två ridskolor där undervisningen (två teoripass och två praktiska pass) baserades på International Society for Equitation Science (ISES) träningsprinciper som en röd tråd för reflektion och diskussion.

Kunskap om hästens beteende och inlärning, samt attityder till träningsmetoder och hästvälfärd jämfördes mellan två undervisningsgrupper och två kontrollgrupper genom enkätfrågor som besvarades både före och direkt efter undervisningsinsatsen (Exempel på frågor: Är träning med hjälp av tryck-eftergift samma träningsmetod som att använda metoden ’negativ förstärkning’ vid hantering och/eller ridning? Hur ser du på användningen av foderbelöningar som en träningsmetod vid hantering och/eller ridning? En häst som återkommande slår med huvudet under ridning kan göra det på grund av att den …). Enkätresultaten visade en tydlig attitydförbättring kring hästvälfärd i interventionsgrupperna. Kunskapsnivåerna om hästens beteende och inlärningen skiljde sig dock inte signifikant (nämnvärt) mellan grupperna. Däremot visade ryttarna en generell förbättring efter utbildningsinsatsen – troligen påverkad av samtal och diskussioner mellan deltagarna under interventionen, vilket kan ha främjat lärandet. Resultaten baserades på poäng på enkätfrågor, där högre poäng indikerade mer korrekta svar och en mer positiv välfärdsattityd.

Nytt undervisningsmaterial tillgängligt för ridskolor och andra aktörer inom hästutbildning

För att underlätta lärandet har utbildningskort tagits fram, baserade på ISES 10 träningsprinciper. Principerna valdes eftersom de är evidensbaserade, ger en tydlig struktur för träningen och kompletterar Fem Domän-modellen för hästvälfärdsbedömning. De lyfter särskilt fram vikten av att beakta hästens natur, känslor och kognitiva förmågor för att stärka kommunikationen och säkerställa att träningen sker ansvarsfullt med hästens välfärd i fokus.

På utbildningskortens framsida finns en kort beskrivning av principen. På baksidan finns praktiska övningar, reflektionsfrågor och exempel som kan användas i undervisningen eller i det praktiska arbetet med hästarna. Korten är tryckta på ett tåligt, plastliknande papper i A4-format, vilket gör dem lätta att ta med till stallet, ridbanan eller lektionssalen. Hela kortmaterialet finns även att se som pdf nedan.

Kort-Hartmann mfl

Vid frågor om forskningsprojektet eller utbildningskorten, ta kontakt med Elke Hartmann: elke.hartmann@slu.se.

Text: Elke Hartmann, docent i etologi vid Sveriges lantbruksuniversitet. Publicerat 2025-11-25.