Med en bakgrund som utbildad ridlärare och numera adjunkt på hippologenheten vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), är hon väl bekant med problemet att förklara för ridande elever hur det ska kännas på rätt sätt.
– Det finns egentligen inga helt enkla instruktioner att ge när ridlärare vill förmedla ryttarkänslan till eleverna. Man måste helt enkelt leta tillsammans och det kan vara svårt att hinna med när en lärare undervisar en hel grupp med många elever, säger Susanne Lundesjö Kvart.
Hos många av landets ridskolor bedrivs verksamheten enligt samma principer som man har gjort under lång tid. Barn, ungdomar och vuxna vill lära sig grunderna för ridning och målsättningen hos dem varierar stort. En del elever har kanske aldrig varit nära hästar tidigare medan andra har mer erfarenhet av hästkontakt med sig.
Komplex situation för ridlärarna
För varje ridlärare är det en utmaning att få såväl hästar som elever att hitta varandra och klara av att göra de övningar som är tänkta för just den lektionen. I en licentiatavhandling som Susanne Lundesjö Kvart presenterade 2013 kallade hon det för ett ”triangeldrama” där lärarna både skulle ta ansvar för hästarnas välfärd som elevernas lärande. För vissa ridlärare var det en ekvation som inte alltid gick ihop vilket framkom i de intervjuer som gjordes inom forskningen.
– Ridlärare har en oerhört komplex situation att hantera när de utför sitt arbete. Det finns många olika faktorer att ta hänsyn till som påverkar hur varje lektion utvecklas. Jag brukar kalla det för hästfokus, elevfokus och ofokus, säger Susanne Lundesjö Kvart.
I sina fortsatta studier har hon filmat hur ridlektioner på olika nivåer genomförs i praktiken. Läraren har varit utrustad med kamera på huvudet samt att kameror varit utplacerade i hörnen i ridhusmanegen. I det gedigna filmmaterialet fann Susanne Lundesjö Kvart att lärarens instruktioner vid grupplektioner ofta gavs individuellt under en kort stund till de olika eleverna och att vissa elever sökte mer kontakt än andra.
– Det handlar mycket om timing för att få varje elev att förstå vad hen behöver göra just då. Det är helt klart ett tydligt samspel mellan lärare och elev i den stunden, en typ av coaching.