Del 1 – Bett eller bettlöst på ridskola?
I den första delen fokuserar vi på ridskolor, eftersom det är där flertalet ryttare lär sig grunderna.
Vi vill undersöka hur ridlärare resonerar kring val av huvudlag dvs bett jämfört med bettlöst och hur de arbetar med detta i sin undervisning. Dessutom vill vi studera hur ridskolehästar och -elever upplever en övergång från bett till bettlöst med fokus på̊ hästens beteende, tygelspänning och kommunikationen mellan ryttare och häst.
Målet är att ta fram kunskap och evidensbaserade råd kring användning av bett och bettlösa alternativ, och synliggöra hur ridlärare arbetar för att lära ryttare att använda tyglarna på ett hästvänligt sätt.
Del 2 – Hästvänliga val av utrustning. Finns en plats för kandar?
I del två vill vi undersöka hur användning av olika huvudlag – tränsbett, kandar och bettlöst (sidepull) – påverkar tygelspänning, hästens rörelsemönster och beteende. Vi vill också ta del av ryttarens egna upplevelser och erfarenheter av att använda kandar och bettlösa träns.
Användning av kandar (tränsbett kombinerat med ett stångbett, dvs ett bett med hävstångsverkan) har lång tradition. Korrekt använt anses kandaret främja självbärighet, lösgjordhet och samling, men hittills har det inte utvärderats objektivt. Målet är att ta fram underlag som utgår från sportens förutsättningar som evidens för hästvänliga utrustningsval och tävlingsregler.
Är du dressyrryttare på minst Medelsvår A-nivå eller högre och vill delta i den här forskningen under hösten 2025? Vi söker dig som vill vara med i en spännande studie om tränsbett, kandar och bettlöst ridande! Mer info och anmälan genom rutan nedan: