Stallbackskulturen innebär bland annat auktoritär ledarstil, kommandospråk och många regler för ordning och reda i stallet och under ridlektionerna. Just det senare har i många sammanhang lyfts fram som en positiv kunskap för ungdomar, främst flickor, medan övriga militära inslag snarare har skrämt iväg elever.
Många svenska ridskolor fick känna på en nedgång i början av 2000-talet. Från att tidigare under slutet av 1990-talet oftast haft kö av elever som ville börja rida på ridskola, så tvingades många tänka om och tänka nytt. För att locka nya elever började man bland annat ta emot barn yngre än sju år samt införde tävlingsgrupper för att kunna behålla eleverna längre upp i åldrarna.
Den andra artikeln i avhandlingen innehåller djupintervjuer med tio erfarna ridlärare om hur de upplever sitt uppdrag och vilken form av pedagogik de använder. Flera av ridlärarna som Gabriella Thorell mötte hade elever som vill ha mer individuell coaching, bland annat i form av utvecklingssamtal. Det önskemålet var inte helt lätt för lärarna att realisera, bland annat på grund av tidsbrist.
– Oavsett vilka nya krav som ställs på ridskolan så poängterade samtliga ridlärare att förändringar aldrig får ske på bekostnad av hästarnas välfärd samt elevernas säkerhet. För de anställda är hästarna deras kollegor som de vill ta väl hand om och behålla länge i verksamheten.