Tidigare forskning visar att sociala medier spelar en allt större roll för ungdomars identitetsskapande, något som även Lovisa Broms belägger. I en av delstudierna har hon intervjuat gymnasieelever på program med ridsportprofil. Genomgående ser hon att normen om den ”perfekta ryttaren” påverkar hur eleverna formar sin ”ridsportidentitet” genom kommunikationen på sociala medier.
– Influencers har fått stor makt och utmanar traditionella auktoriteter. De målar ofta upp en perfekt bild, och trots att många av de unga följarna skriker efter inlägg som speglar vardagen med allt slit i stallet som hästsport innebär, så finns det väldigt lite av sådant innehåll. Det gör att det uppstår en form av press på att leva upp till idealbilden.
I studien har Lovisa Broms undersökt hur sociala medier används inom idrottsförbund, av influencers och av unga ryttare.
– Kärleken till hästen är fortfarande central och i de olika forumen cirklar samtalen och inläggen ofta kring hästen – hur du ska ta hand om den, rida, träna den samt kring säkerhetsaspekter. Jag ser att de nya plattformarna möjliggör för fler att utbyta erfarenheter och kunskap, men det finns också risk för att desinformation sprids, säger Lovisa Broms.
Kommersiella intressen spelar in
Att influencers också har kommersiella intressen genom att tjäna pengar på sina sociala kanaler gör situationen ännu mer komplicerad.
För att ge bättre förutsättningar för hästsportintresserade att navigera i den nya kontext som digitala medier skapat, föreslår Lovisa Broms utbildningsinsatser. Hon menar även att idrottsförbunden behöver bli bättre på att kommunicera med sina utövare.
Dessutom hoppas hon att hennes resultat kan appliceras även inom andra idrotter – eftersom hon ser paralleller.
– Min avhandling fokuserar på ridsporten. Men idrottsförbund och föreningar generellt behöver bli bättre på att förstå medielogiken för att möta sina utövares behov och utmaningar. Det är viktigt att stödja ungdomar i att navigera mellan normer och ideal som formats genom sociala medier. En väg att gå är att erbjuda utbildningar för ledare runt om i landet, avslutar Lovisa Broms.
Vill du veta mer?
Vid frågor eller funderingar, kontakta då direkt:
Lovisa Broms
Telefon: 0735348393
E-post: lovisa.broms@mau.se