Forskning: Möjliggör ridlärare unga ryttares delaktighet?

Har unga på ridskola en röst som blir hörd? I en ny studie har forskare spenderat över 200 timmar på ridskolor i Sverige för att undersöka hur unga ryttare ges utrymme att vara delaktiga, utifrån hur ridlärarna ser på ryttarna. Synsättet  skiljer sig i allt från att se ungdomar som inkompetenta och ointresserade till  intresserade och kompetenta. Delaktigheten verkar alltså vara villkorad.

De ridlärartyper som lyfts fram i studien representerar inte enskilda individer utan är sammansatta utifrån en stor mängd data. 

Bakgrund

347 copy

Foto: Lisa Chröisty

Barnkonventionens Artikel 12, handlar om barns rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade, och sedan 2020 är barnkonventionen lagstadgad i Sverige. Barns rättigheter gäller i alla sammanhang, idrotten inkluderad. Trots detta fattar många idrottsledare fortfarande beslut utan att involvera unga idrottare. Att skapa idrottspraktiker där unga har möjlighet att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade handlar till stor del om att skapa möjligheter för dem att vara delaktiga. Att skapa en idrott där unga är delaktiga, blir lyssnade på och där åsikterna tas tillvara är en viktig del i att skapa trygga idrottsmiljöer.

Så gick forskningen till:

I studien undersöks hur ridlärares syn på ungdomar påverkar unga ryttares möjligheter till delaktighet. I studien, som grundar sig på mer än 200 timmar på ridskolor har forskare observerat unga ryttare i åldern 15–17 år och deras ridlärare i olika situationer. Genom att kombinera observationer med intervjuer av ridlärarna har studien undersökt hur ridlärarnas sätt att se på, eller ”konstruera”, ungdomarna påverkar deras möjlighet att vara delaktiga och göra sin röst hörd.

”Delaktigheten villkoras utifrån sättet att se på unga ryttare”

I bearbetningen av datan gick det att urskilja olika sätt att förstå och förhålla sig till ungdomarna. Fyra sätt att se på ungdomar kunde skrivas fram. Dessa representerar inte enskilda individer utan ridlärare kombinerar ofta dessa olika sätt att se på unga ryttare. De olika konstruktionerna av unga ryttarna som presenteras i studien är:

  • Ungdomar som inkompetenta – Här ses unga ryttare som oförmögna och okunniga, vilket innebär att ridläraren alltid tar alla beslut. I denna konstruktion blir det envägskommunikation och ungdomarna tillfrågas sällan eller aldrig om deras åsikter. Denna syn leder till att ungdomarna inte är delaktiga.
  • Ungdomar som ointresserade – I denna konstruktion ses ungdomarna som ointresserade och ridläraren ser ingen anledning till att göra dem delaktiga eftersom de inte visar intresse. Intresset uttrycks ofta utifrån ridlärarens eget intresse, har de unga ryttarna inte samma intresse är de ointresserade. De som inte ställer frågor eller verkar engagerade får inte möjlighet till delaktighet.
  • Ungdomar som intresserade – Här bygger delaktigheten på om ungdomarna visar engagemang. Ställer de frågor, eller gör extra uppgifter i stallet som visar att de har intresse så tar sig ridläraren tid att möjliggöra delaktighet. De som är mer blyga eller tysta kan missa chansen att uttrycka sina åsikter.
  • Ungdomar som kompetenta – Ridlärare som ser sina elever som kompetenta låter dem vara med i beslutsprocesser, vilket stärker deras engagemang och delaktighet. Ungdomarna blir här aktiva medskapare av sin egen idrottsupplevelse. Dessa ridlärare pratar med ungdomarna på ett avslappnat sätt, lyssnar och frågar de unga ryttarna om deras åsikter och tankar både i stallet och under ridlektionen.
tessan-waerner-slu-800x525

”Studien påvisar att ridlärares syn på ungdomar påverkar de unga ryttarnas möjlighet att vara delaktiga och göra sina röster hörda. Betraktas ungdomar som inkompetenta eller ointresserade hindras deras inflytande. Att istället se unga ryttare som kompetenta skapar en mer inkluderande och engagerande miljö, något som inte behöver ta mer tid i anspråk”, säger Therese Waerner, doktorand i projektet.

 

Ridlärare behöver reflektera över hur de ser på och bemöter unga ryttare

För att förbättra delaktigheten och inflytandet hos unga ryttare behöver ridlärare reflektera över sitt sätt att se på barn och unga och inte se omöjligheter som tid, regler och säkerhet. De ridlärare som ser unga ryttare som kompetenta bevisar att detta inte behöver vara något problem! Genom att behandla ungdomarna som kompetenta individer, som faktiskt kan påverka sin egen utveckling inom sporten, kan man skapa en mer rättvis, engagerande och trygg idrottsmiljö. Det handlar inte om att det måste ta mer tid, utan om att skapa utrymme för de unga ryttarna att vara delaktiga och påverka beslut som berör deras egen träning och utveckling.

Studien är finansierad av Stiftelsen Hästforskning samt Centrum För Idrottsforskning och är en del av ett doktorandprojekt.

Text: Lisa Chröisty, redaktör för HästSverige, utifrån sammanfattning från doktorand Therese Waerner. Publicerad 2025-01-08.

 

Läsa mer?