Ridning och körning i mörker

När du rider eller kör din häst i mörker är det mycket viktigt att du har reflexer både på dig och din häst för att synas ute på vägarna. Vid körning gäller dessutom att det finns reflexer och positionsljus både bak och fram på vagnen.

Reflexer syns bäst om de sitter lågt och är i rörelse. Långt ner på ben och armar är en bra placering. Byt ut reflexerna regelbundet. Förmågan att reflektera försämras av smuts, repor och annat slitage.

Hästen bör ha reflexer på alla fyra ben, den kan även utrustas med reflexridtäcke, reflexbrösta fram, reflex som fästes i svansen samt reflex på nosgrimman.

Ryttaren kan har reflexväst, reflexjacka, reflexöverdrag till hjälmen och även överdragsbyxor med reflexfunktion. Störst behov av många reflexer finns när du under mörker vistas i trafiken med din häst.
Använd gärna en ridlampa på vänster ben om du rider i trafiken. Lampan visar vitt sken framåt och rött sken bakåt.

Om du kör din häst i trafiken gäller att en anspänd vagn måste vara reflexmärkt med två röda positionslyktor och två röda reflexer bak, en vit positionslykta fram samt orangegula sidomarkeringar för sken åt sidan. Dessutom ska vagnen vara märkt som långsamtgående fordon.

Om olyckan ändå är framme, är det nästan alltid fordonets försäkring som täcker kollisionen. Men både häst och ryttare bör ha en egen olycksfallsförsäkring.

Om ett trafikförsäkringspliktigt motorfordon kolliderar med ett hästekipage är ryttare eller kusk normalt berättigad till ersättning för personskadorna genom fordonets trafikskadeförsäkring. Oftast betalar trafikskadeförsäkringen ersättning för de kostnader som uppkommer om hästen skadas.

Fordonsägaren får dessutom stå för skadorna på det egna fordonet. En kollision med ett hästekipage kan därför kosta fordonsägaren ganska mycket pengar.

Men det är inte alltid ett trafikförsäkringspliktigt fordon är inblandat i kollision och då måste hästen ha en egen olycksfallsförsäkring för att ersättning ska kunna betalas för skadorna på hästen.